18 Ocak 2011 Salı

~“Trend watching”_ Takip Edenler~



Ürünlerin neredeyse tamamen EŞDEĞERLEŞTİĞİ BİR DÜNYADA, ZAMANIN RUHUNU YAKALAMAK, bundan alınan ilhamla YENİLİKLERİ YARATMAK, en önemli rekabetçi avantajdır.


 Formatları ne olursa olsun, klasik kurgulara sahip pazarlama araştırmaları, geçmişteki durumların analizlerini yapmaya ya da bugünün problemlerini çözmeye yardımcı olmaktadırlar. “Oysa trendler, geleceği anlamada ve yapılan işi gelecekle ilişkilendirmede belirleyici bir role sahiptirler. Bu nedenle yüzlerce firma veya mesleki örgütlere kadar onlarca organizasyon, trendleri yakından takip etmeyi oldukça önemsemektedir.” 1

Her yerde ortaya çıkan bu ortak dinamiklerin belirlenmesi için, birçok firma organizasyonları içinde, trend takibine yer vermektedir. Böylece taleplerin ne yönde değişebileceği önceden değerlendirilebilmektedir.  Değişim rüzgarlarını yakalamakta usta bir beceriye sahip olan tüm yenilikçi firmalar, bunu “color trend manager” pozisyonundaki trend uzmanlarıyla yapmaktadırlar. Dünyada “Trendwatching”; Trendleri Takip Edenlerden olan en büyük firma Zandl Group’tur2  




Trend takibi konusunda haklı bir üne sahip ve bu alanın öncü firmalardan biri olan Zandl Group, ABD’ nin dört bir yanına dağılmış 8 – 24 yaşları arası 3 bin kişilik bir paneli mevcuttur. Araştırma; panele düzenli olarak önemsedikleri şeyler, hayalleri, eğlence anlayışları ve markalarla ilgili düşünceleri gibi konularda, 70 soruya cevap veren ve her bir soru formuna fotoğrafını ekleyen, alışveriş merkezlerinde dolaşan bireyler arasından seçilen gençlerle yapılmaktadır. Gençler gençler gençler... Verilere göre önümüzdeki 15 yıl içinde bir milyar çocuk, tüketici konumuna gelecektir ve bu insanlık tarihinin gördüğü en büyük nüfus sıçraması olacaktır.

Zandl Group’un trend takibi için kullandığı bir başka metot ise; araştırdığı konuyla ilgili “içeriden” kişilerle yaptığı derinlemesine görüşmelerden oluşmaktadır. Örneğin yemek yeme alışkanlıkları üzerine yürütülen bir proje sırasında, onlarca garsonla detaylı görüşmeler yapılmaktadır. Sporla ilgili bir proje için, spor eğitmenleriyle günler geçirilmekte, demografik verilerden de yoğun bir şekilde yararlanılmaktadır. Zandl Group’un başkanı Irma Zandl’a göre; yaptıkları işte sosyal hareketlerin ve eğilimlerin yönünü hissetme yeteneğinin rolü de oldukça yüksektir.

 Müşterileri arasında Craft, Disney, Bacardi gibi çok uluslu birçok firmanın da yer aldığı Zandl Group’un endüstrideki ününü pekiştiren en önemli tavsiyesi ise yaklaşık 14 yıl önce The Coco Cola Company’e “ su işine girmelerini” önermeleridir. Dünyanın dört bir yanında artan    “sağlıklı yaşam” eğiliminin içecek işindeki yansıması olan bu öneriyi, dikkate alan firma bugün artık global bir marka olma yolunda hızla yol alan Dasani ‘yi bünyesine eklemekte hiçte zaman kaybetmemiştir.

 The Coco Cola Company _ Dasani

Trend avcıları gündelik yaşamlarımızı büyüteç altına alarak, yıllar sonraki ruhsal ihtiyaçlarımızı araştırmaktadırlar. Örneğin, Irak-Amerika savaşından sonra, danteller ve incilerle süslü romantik görüntülerin hayatımıza girmesinin altında yatan, savaş sonrası ihtiyaç duyduğumuz duygusallığı yaşamak isteği, daha bu savaşın başlarında trend avcıları tarafından öngörülmüştür. Peki şimdi içinde bulunduğumuz günde etrafımızı bu kadar çok sarmış olan global savaşlar ve felaketlerin eşiğindeyken, hala bu etkileri görmek mümkün müdür? Evet, dergi sayfalarında “romantizm geri döndü, dantelleri ananelerimiz sandıklarından geri çıkartın.” gibi başlıklara rastlanmaktadır.




Toplumsal yıkımlar sonrası, kendini açıkça tasarım ve gündelik hayatın her alanında gösterdiği söylenebilecek yeni eğilimler, hep kısa bir süre öncesine kadar “eski moda” diye tabir edilebilecek geri dönüşlerdir. Aynı 70lerdeki savaş sonrası kendilerini iyi hissetmeye başlayan toplumsal düzenin, savaş öncesi dönemki eğilimleri tekrar geri getirerek, gündelik hayatın içerisine sokması gibidir. Halbuki yapılan; o zamanlarda hakim olunan,  güven, rahatlık ve huzur gibi ilişkilendirilmiş hisleri, bir şekilde yeniden yaşatmaya başlamak, aslında tam anlamıyla yaşatılmaya başlanmaktır.


Çünkü genel olarak toplum bunu istemektedir. Sonuç olarak değerlendirebiliriz ki, toplumsal olarak yönelmekte olduğumuz bu romantizm dalgası aslında bir kaçıştır.

1   Trends Institude araştırma raporları.
 Zandl  Group, 1986’dan bu yana var olan bir şirkettir. Araştırmalarında hazırladıkları formları, Amerika’daki 82 milyon tane gence düzenli olarak uygulayarak yapıyorlar ve tüm sonuçları “the hoot sheet” adıyla yayımlanmaktadır.    



0 yorum:

Yorum Gönder