8 Ocak 2011 Cumartesi

~TREND NEDİR?~

Trend, toplumsal eğilimlerin, yükselen grafiklerde geldiği son nokta değerlendirmeleridir.
“Trend kavramı”,  tanıdık gelebilecek ancak yeni olan bir kavramdır, kelimenin kullanımı dahi şu aralar pek çok alanda yükselen bir eğilimdir.  Trend; İngilizce bir kelimedir ve dilimizdeki tam karşılığı eğilimdir. Sözlüklerde “belirli değişkenler kümesinin aynı doğrultuda gösterdikleri düzenli değişim” olarak açıklanmaktadır. Kelime genel anlamı olarak, akım demektir. Belirli bir zaman dilimi aralığında, belirli bir seyri oluşturan değerlerde ortaya çıkan sürekli artma ya da azalmaları ifade eder.  “Var olan tüketici değerlerini, ihtiyaçlarını ve isteklerini farklı bir şekilde açığa çıkaran yeni bir dışavurum hali olarak da tanımlanabilecek “trend kavramı” her geçen gün, birbirlerinden çok farklı endüstrilerde karşılık buluyor.” 1 

Öngörülen her eğilimi trendlerle karıştırmamak gerekmaktedir. Çünkü trendler, toplumsal akımlar ile karşılaştırıldıklarında daha güncel ve kimi zaman daha kısa süreli kalmakta, çok hızlı değişiklik gösterebilmektedir.

Yönelim eğrilerini önceden sezebilmek için, görüş açımızı geçmişin kalıplarında kalmadan geleceğe yöneltmektir. Hangi yöne gideceği kolay kolay öngörülemeden ve her zaman yeni yerlere yönelen baskın eğilimler geleceğin genel çerçevesi içindeki olası davranışlara ilişkin birer kılavuz görevi görmektedirler.

Toplumsal eğilimlerin ve karşı eğilimlerin, hangilerinin baskın çıkacağını, ne kadar süre etkili olacağını söylemek zordur. Sürekli değişen ve birçok farklılıklar olan toplumda çok sayıda belirteç mevcuttur. Trendlerin toplum içindeki göstergelerinin ortaya çıkma ve hakim olma süreleri artık her zaman olduğundan çok daha kısa sürelidir,her gün biraz daha fazla öngörülmez hale gelmektedirler. Toplumsal düzende, sürekli değişim içinde olan, yeni olayların ortaya çıkmasıyla bu olaylara karşı verilen tepki ve geliştirilen seçim mekanizmaları geliştirilmektedir. Belirlenen trendler, yeni vizyonların sonucunda yapılması gereken eylemlerin, çeşitli kaynaklardan derlenen verilerle harmanlanmasıyla ve hedef grupların doldurdukları anketlerin analiz edilmesiyle ortaya konularak, yönelinilmesi gereken alanların belirlenmesi ve bu alanların değişime dahil edilmesiyle hayata geçmektedirler. Bugünü farklı bir gözle değerlendirmek ve geleceği düşünmek için yararlanabileceğimiz trendlerde, uzun ömürlü olanlar “makro trendler”, kısa süreli olanlar ise “mikro trendler” olarak adlandırılmaktadırlar.   

Seçici algının temelinde, daima güncellik yatmaktadır. Bu nedenle tüm lider ve gözlemci tasarımcı firmalar için asıl hedef, bugünü farklı bir gözle değerlendirerek, gelecek olanı daha önceden tahmin etmeye çalışmaktır. Böylece bugünün beklentilerinin üstüne çıkarak zamanı geldiğinde değişen istekleri ve formları karşılayabilmektir.

Burada karşımıza güçlü bir belirleyici olarak trendlerin çıktığını söyleyerek nihayet trendlerden, olmasına izin verilenlerden bahsetmeye başlayabiliriz.


1 Trends Institude raporları.    
-Hatay, L., (2005), “”Zamanın Ruhu”nu Yakalamak”, Vs. (14)

 

0 yorum:

Yorum Gönder